Екологічні протести на захист... ельфів!

Екологічні протести на захист... ельфів!

Наприкінці минулого року ісландські захисники природи влаштували гучний протест проти будівництва дороги, яке загрожувало вулканічному масиву на півострові Аульфтанес, неподалік від Рейк'явіка. Будучи лише одним з незліченних екологічних протестів у світі, кампанія отримала міжнародний розголос, оскільки деякі протестуючі були впевнені, що дорога нашкодить середовищу проживання ельфів.

Ельфи та феї тісно пов'язані у фольклорі, і хоча, власне, ельфи беруть свій початок ще з ранньої скандинавської міфології, у 1800-их і ті й інші практично стали різними назвами однієї чарівної істоти. За результатами опитувань, більше половини населення Ісландії вірить в ельфів, або принаймні не виключає можливість їх існування.

Невже так багато ісландців вірить у казки? Насправді, казки, які передаються з покоління в покоління, — лише частина загальної картини. Ісландська концепція природного світу має власний містичний відтінок; поруч із рухом на захист навколишнього середовища, бажання зберегти цей містичний світ і чарівні істоти, які його населяють, також має місце.

У книзі «Icelandic Folk and Fairy Tales» (Iceland Review Library, 1987), фольклористи Мей та Хальберг Холмундсон пояснюють, наскільки тісно ісландська концепція природи пов'язана з ельфами та феями.

«Ісландці, як правило, дуже прив'язані до своєї країни, можливо, навіть сильніше, ніж більшість інших народів... Це любов до самої країни у її фізичній присутності, до своїх земель, гір, струмків, долин, і навіть до вулканів і льодів, — пишуть автори. — Для ісландців земля ніколи не була неживою матерією — купа каміння тут, шматок ґрунту там, — для них вона теж жива істота. Кожен ландшафт мав свій власний характер, в залежності від обставин його шанували або боялись».

Цей дух життя, який, як казали, пронизує пагорби і струмки острівної країни, був персоніфікований у ельфах та інших магічних істотах. Такі вірування легко назвати відсталими або застарілими, але більшість культур також сповідує віру в надприродних або магічних істот, у тому числі демонів, ангелів, привидів і джинів.

У ельфів, як і у фей раннього британського фольклору, було багато людських якостей і вони могли мститись, якщо з ними поводились неправильно або просто тривожили. Ельфи і феї, як вважають, живуть у своєму власному прихованому світі і зазвичай ігнорують людей, але варто бути уважними і старатись їх не ображати — інакше ви ризикуєте стати жертвою витівок маленьких бешкетників — аж до викрадення дітей.

«Зелені» ельфи

Це не перший екологічний протест, в якому фігурують чарівні істоти. Фольклорист Енді Лектер у своїй статті для журналу Folklore «The Scouring of the Shire: Fairies, Trolls, and Pixies in Eco-Protest Culture» (жовтень 2001) описує екологічні протести за участю фей, дуже схожі на нещодавні події в Ісландії. «Феї інспірували контркультурний рух. 1990-ті роки у Великобританії були відзначені гучними громадськими протестами проти урядової програми дорожнього будівництва і розробки кар'єрів», — пише Лектер.

«У відповідь на це процвітала своєрідна культура протесту, яка поєднувала політику прямої дії з певною нео-язичницькою чуттєвістю. Ця культура увібрала в себе казкову міфологію, завдяки чому протестуючі опинились у романтичній боротьбі між добрими силами природи і тиранічним та деструктивним людством».

Лектер зазначає: «З цієї анімістичної точки зору, світові природи загрожує людське вторгнення. Протестуючі ж вважають себе соратниками духів природи. Сили природи, в тому числі фей, вони вважають добрими, на відміну від людства, яке розглядається як згубне, корумповане, і відірване від природи».

Залучення фей та ельфів до боротьби за збереження природних територій не лише заграє з романтичними фантазіями публіки, а й відбиває вже існуючу глибоку соціальну та культурну заклопотаність з приводу захисту навколишнього середовища. Тема небезпечних нових змін і думка, що сучасні методи людства порушують природний порядок речей, — універсальні, і з'являються в багатьох класичних літературних творах. Мабуть, найвідомішою являється сага Толкіна «Володар перснів», в якій ідилічна батьківщина хоббітів, Шир, опинилась під загрозою похмурої, забруднюючої індустріалізації, з вини злого чаклуна Сарумана. Протистояння природного миру та небезпечних змін — ключова тема книг Толкіна, яка передає потужний природоохоронний сигнал.

Люди, які вірять в ельфів

Протестуючих з легкістю можна назвати божевільними фанатиками, які готові бути заарештованими, аби захистити уявне поселення ельфів від бульдозерів. Але захист фей — лише одна з декількох причин для зупинення дорожнього будівництва, які наводять протестуючі. Адже законність будівництва дороги стоїть під сумнівом (лавові поля були офіційно захищені у 2009 році), до того ж, в будь-якому випадку, роботи можуть зруйнувати визначну пам'ятку культурного значення (байдуже, живуть там ельфи, чи ні).

Деякі ісландці дійсно вірять в ельфів, більшість ж — ні. Деякі протестуючі у Великобританії, Ісландії та Скандинавії щиро стурбовані долею казкових поселень, а деякі — ні. Для більшості з них це не має великого значення — головне, привернути увагу всього світу на те, що вони вважають незаконним та аморальним — знищення недоторканої землі.

Чи буде прокладена дорога через вулканічний масив, ще належить з'ясувати, але якщо протестуючі і ельфи не зможуть вирішити ситуацію, це зробить правова система.

X

Вхід

Завантажую...